Ibland så får man skrika.

Idag har jag skrikit. Rakt ut. Ni vet sådär i ren frustration? Så skrek jag. Bloggen har stått stilla dels för att jag jobbar som en tok och när jag inte jobbar är jag i stallet. Sova och äta får jag göra något annat år, typ. Efter Miss Days skada så kände jag att det fick vara nog med sjukdomar och händelser på mina små fuxar. Åhå så fel jag kunde ha. I onsdags kastrerade vi min lille Yummie (aka DumDum) för att han inte kunde bete sig som ett djur. Han blev ett riktigt litet monster helt enkelt. Att kastrera en 7-årig hingst är ganska riskabelt, har man otur så sitter sädesledaren långt upp i magen och då kan det vid en eventuell infektion sätta sig i magen på de små djuren. Vi kände att det var en risk vi fick ta, för hans del och för de andra hästarna. För det brukar ju gå bra. Brukar. Det känns som att all dålig karma i världen råkade fasta just hos mig. För hos mig gick det inte som det brukar...
 
 
Lilleman med bara en testikel kvar.
 
Torsdagen gick bra. Liten blödde men åt och promenerades som vanligt. Lite svullen och uttråkad men tempen låg normalt på 37.5. Skitbra, this is looking good! Fredagen fortlöpte också utan större problem. Han var ute och promenerade, var glad och åt som vanligt. Pratade med hästkompisarna och stökade runt. Tempen låg på 38.1 och jag kände att vi kunde vänta lite. Han hade ju trots allt precis rört på sig och var lite varm. Dessutom var det bara 0.6 grader, inte akut. På lördagen hann jag äntligen åka till huset och hämta stolp till staket så han kunde få en sjukhage med kompisarna och komma ut precis som vanligt. Han blödde dock fortfarande men var piggelin och åt som en gris, nemas problemas. Han fixar det här!
 
Nope.jpg, på lördagen inträffade det som inte får inträffa, nedan ser ni ett inlägg från min FB:
 
 
 
 
Ponny fick feber. Jättemycket feber. Jag ringer alla veterinärer jag tack och lov har numret sparat till och får tag på jourhavande veterinär som SKRATTAR i örat på mig. Det var ju inte så farligt. Äter han? Tror du han har kolik? Tror han kan vänta tills imorgon. Min magkänsla blir arg, säger till huvudet att inte snällt nicka och tycka att veterinären förmodligen kan sin sak, tittar på hästen och magen säger nejnejnejnej. Skriker i falsett tillbaka att ponnyn står och skakar, svettas så det rinner floder och vägrar äta. Veterinär tycker fortfarande att det kan vänta. Mordhotar Herr.Vet i huvudet och skäller tills han ger med sig och kommer ut. Det var visst rätt illa, han måste helt klart få penicillin och metacam i blodet. Genast. Svullen är han också. Ville skrika "MEN JAG SA JU DET" men hejdades av någon slags inre lugn som sa åt mig att bete mig. Lite iallafall. Nu har han iallafall fått penicillin och ska ut i hagen imorgon om han mår bra. Okej. Ingen feber på söndagsmorgonen, ut i hagen hej och hå. 
 
Kommer till stallet idag och möts av en glad liten fux och en arg stor fux. Mutade den stora pitbullsfuxen med pepparkakor så hon lät mig gå in i hagen till den lilla. Mockade hage. Liten fux åt. Suck, pust och jippi. Det blir nog bra det här.
 
Hahnej.png. Liten kommer in, pillar lite i sitt hösilage. Ställer sig i boxen, stön stön livet är trist. Får spruta i halsen med penicillin, fick muta med morötter. (Tips till alla er med fuxar, mutor funkar skitbra. Jag lovar!) Sprutan klar, alla hästar inne nu åker vi hem och äter smile smile. Går förbi liten fux för att pussa hejdå. Nejnej i magen kom tillbaka, ser lite svett på bogen. Tar temp. 39.2. JÄTTEKUL. Panik, ringer veterinär, får en liten stroke under tiden, kissar nästan ner mig för onepiecens knäppe fastnar. Veterinär vill att vi ska öppna såret med handskar och sprit. JA MEN VA BRA, har ett helt lager med sådant i stallet. NOT. Letar fram kompresser, och jodopax. Mamma galopperar in med förbandslådan från bilen. Super bra! Fler kompresser, handskar och sånt där förstahjälpenjox fortfortfort. Spraya liten så han rann i jodopax, försöka torka av och öppna lite på kanten av såret. Arga fuxbakben som sparkar i ansiktet, gnugga gnugga sår (fast inte för hårt). Veterninär Szimone till räddning!  Veterinär hör av sig igen, symptomen visar på ödem. Jippi. 
 
Så det blir helt enkelt att ringa veterinären imon IGEN (5:e gången denna månaden, hejdå julklappspengar :D) och så får hon komma ut och dränera. Blir det inte bra då blir det klinik och pilla upp och tömma ut allt och sen mera penicillin. Bankar. Huvudet. I. Skrivbordet. Slutaslutasluta. Laga min häst och så får det vara bra sedan. Okej? Tack på förhand. Mvh sjukdomstrött hästägare. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0