Och det där med jobb

Det är många som säger till mig att jag har minsann tur som så lätt får jobb.
Men det där, det tror jag inte på. Jag tror inte att det är tur att man fick ett jobb, det är någonting man får kämpa lite för.
Många berättar även att de inte kan få jobb, över huvud taget. Ingenting. Nada. Det är helt omöjligt, och därför har jag tur. Gud vad orättvist livet är!
Det tycker jag är orättvist. För majoriteten av dessa personer som säger detta till mig, de försöker inte få jobb. Och då menar jag att man måste göra mer än att skicka in ett CV. Om jag vill ha jobb, då går jag dit själv, till ex. ICA, jag ber om att få prata med någon som tar emot CV:n, och frågar vem jag ska prata med om jag vill ha jobb. Jag är glad och trevlig, jag lämnar CV:t och sedan går jag där ifrån. Får jag inget svar går jag dit igen, eller ringer och frågar hur det går. Varför?
Dels för att folk hellre anställer personer som visar framfötterna, som kommer fram och frågar efter jobb. Hur personligt är det att skicka iväg ett mejl? Hur lätt kommer man ihåg någo då, och hur bra intryck gör man egentligen?
Därför är det bäst att komma dit och fråga, anser jag. Och att följa upp, vara lite jobbig. Antingen får man ett irriterad nej, eller så säger dom ja. Det viktigaste är ju ändå att man får ett svar över huvud taget, så man slipper sitta och vänta i all evighet på ett svar som aldrig kommer.
En av de viktigaste sakerna också.
Du kan inte välja!
Du kan inte riktigt välja ditt jobb, inte ännu. Innan man har en ordentlig utbildning så får man nöja sig att arbeta i en random butik, McDonalds eller mocka hos grannen. Jag mockar hos grannen. Jag tar det jag får. Därför blir jag irriterad på personer som gnäller över att de inte får ett jobb, men så visar det sig dels att de inte söker ordentligt, men också att de inte nöjer sig med "vad som helst". Herregud, man kan inte arbeta som designer det första man gör! Det är inte bra att satsa på.
Nej, jag håller mig till skitiga boxar just nu, kanske ska bära lite lådor åt karamellkungen. Jag väljer inte. Säg inte till mig att jag har tur, om du inte försökt så som jag har.
Det var lite tips, tips till dom som vill ha jobb.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0