Några gångarter

Jag skriver islandshäst, tröttnar man får man väl låta bli att läsa, för jag tänker inte sluta. Jag brinner för islandshästarna, det är den bästa rasen som finns, tycker jag. 
Islandshästen har ju, som ni nog känner till, oftast 5 gångarter. En islandshäst måste inte ha fem, utan kan lika gärna ha fyra gångarter; skritt, trav, tölt och galopp. Det är aldrig så att en häst som har pass inte har tölt. Har en häst flygande pass så är den femgångare. Men den kan ha lite grisepass utan att ha riktig pass. Låter det krångligt? Haha ;) En sådan häst kallas en fyra och en halv gångare, 4.5, och jag älskar sådana hästar!
Såhär är det, en fyrgångare har närmare till trav än till tölt, och den söker sig gärna till traven. Får den inget bra stöd i trölten, blir det trav. Men den kan hålla tölten, risken, med för lite stöd, är att den blir travtaktig. Åt et här brukar vi skämta och säga att hästen har trav och tölt, och sjutton gångarter där emellan ;)
En femgångare däremot, har lättare för tölten än en fyrgångare. Om den söker sig till pass hellre än till trav, det är lite olika från häst till häst, vissa femgångare töltar i hagen. Låt oss säga såhär, att tölten ligger mellan pass och trav, precis innan traven kommer, där ligger tölten. En passtaktig häst behöver söka sig mer mot traven.
Alltså: 4-gångare = Lättare trav, 5-gångare = Lättare tölt, kan dock bli passtaktig.
 
Frostros som jag red där jag arbetade tidigare, hon var fyra och en halvgångare :)
 
Sen finns det ju, några av mina favoriter måste jag säga, fyra och en halvor. Dom där som inte har pass, men lite grisepass. De har oftast lättare än femgångare att få en ren och fin tölt, men de är (oftast) lättare att tölta med än fyrgångare. Sedan är det ju även så att islandshästen ska ha höga, fina lyft. Något femgångare ofta har sämre med än fyrgångare. Femgångarna påverkas av passen, som är en mer lång och marknära gångart; lång och låg. Det påverkar gången och man kan faktiskt se på vissa hästar att, den där, den har mycket pass i sig. Den får gärna låga gångarter i övrigt.
Det är så himla bra med fyra och en halvorna, de har lätt för tölt och har fyrgångarnas fina lyft.
Sen finns det ju självklart både fyrgångare och fyra och en halvor som har dålig aktion. Precis som det finns många femgångare med jättefint steg!
Men överlag, så är det så. Och det är så himla kul med gångarter! Men jag gillar fyra och en halvor ;)


Kommentarer
Anonym

Saknar du jobbet du jobbade innan på?

Svar: Till vissa del gör jag det, självklart. Jag saknar hästarna och jag saknar eleverna jag undervisade ibland, det var roligt :) Men tyvärr blev det för mycket annat som tog över./Linn
Szimone & Linn

2013-03-21 @ 19:46:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0