Skulle vara kul att ha..

Som vanligt satt jag och pluggade. Och tröttnade. Och började bläddra bland youtube videos. Om hästar då, såklart. Det gick lite från en kille som diskuterade olika händelser ur hästens perpektiv och den dumma människans (http://www.youtube.com/watch?v=t87dPomUanc), till dom videos han behandlade, till lite skuttande föl, till skuttande bushästar i hagar, till stora ardennerliknande hästraser, shirehästar, till andra rashästar; lippizzanare, araber, akhal teke och till sist ramlade jag över en american saddlebred video.
Det är hemskt det dom har gjort och gör mot american saddlebred-hästarna. Jag får ont i magen, ont överallt, det är sinnessjukt!
Men trots allt är det fantastiska hästar, vackra hästar, snälla, tålmodiga.. Och jag kom på att det skulle vara otroligt kul att rida eller ha en sån häst! Jag som är så insnöad på islandshästar och deras gångarter! American saddlebred är en hästras som också har 5 gångarter, fast mycket större än islandshästen. Nu vet jag ju inte alls hur denna häst är att rida, men jag antar att den lutar åt islandshäst-hållet. Fast mycket större och längre, sen om den besitter samma go och tänk som islänningarna gör, det vet jag inte. Man kanske ska se sig om efter en american saddlebred-turridning, det hade varit otroligt kul. Vart finns såna?
Tänker mig själv i framtiden, med min islandshäst, för en sådan skall jag försöka införskaffa någon gång (och Peter har godkänt det, så länge vi bor någonstans där han har bra nätverksuppkoppling), och kanske en american saddlebred. Två fina gångartshästar :))
Häftig film med en, ja, vet inte vad det är. Men en gångarthäst som jag snubblade över och som fick mig att tänka på american saddlebred: https://www.youtube.com/watch?v=8Fu9FjiE5Ng
Och några fina saddlebreds som visar upp sig: https://www.youtube.com/watch?v=NwdaCZFc2_g
Fint :D Dom här hästarna är showhästar, ja, men jag tror inte att dom är plågade. Det är stor skillnad på hur dessa rör sig och "de andra". "De andra" nästan sitter på bakdelen och lyfter otroligt ansträngt på de misshandlade frambenen. Dom här rör sig lätt och smidigt, som islandshästarna. Sen är dom ju som sagt, showhästar, de har troligen väldigt fin stam och är högt bedömda. Hade jag haft en hade det inte alls varit en på samma nivå, utan en som ser mer ut som en "vanlig" häst. Dom här utmärker sig ju en del i sin extriör, eller vad tycker ni?
Bild från
http://debatos.com/img/frontend/subjects/f/f4/f41/f41d7cddbbdad2f26df0b1bf708f0ec7a8e6e5ae-800x800.jpg
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0